خانه استاندارد چست ؟

صفحه اصلی/آکادمی/مقالات/خانه استاندارد چست ؟

خانه استاندارد خانه ای است که بر اساس  مقررات ملی ساختمان فضایی ایمن ، آرام و مناسب برای ساکنین ایجاد می کند . مقررات ملی ساختمان مجموعه قوانین لازم الاجرایی است که رعایت آن در ساخت وساز می تواند به تامین ایمنی و آسایش کاربران منجر شود . مقررات ملی که با توجه  به سطح فناوری کشور تدوین شده است و در هریک از بخش های این مجموعه قوانین مرتبط به طور خلاصه معرفی می شوند . سیستم ساخت و ساز خشک کناف راه حل ساده  و اثر بخشی را برای تامین الزامات  این مقررات ایحاد کرده است که می توان با اطمینان نسبت به عملکرد فنی، آن ها را انتخاب نمود. 

 

حانه استاندارد

 

۱- بهسازی صوتی : 

آسایش صوتی در هر خانه یکی از ویژگی های مهم فضا محسوب می شود . در این بخش راه حل های مناسب برای کنترل و کاهش صداهای مزاحم ارائه می گردد . 

دلایل تولید صدا 

  • سرو صداهای تاسیسات مکانیکی 

  • صداهای ناخوانده

برای دستیابی به آرامش صوتی موارد زیر توصیه می گردد : 

پوسته های خارجی ساختمان می بایست عایق بندی مناسب صوت شوند . 

جدا کننده های داخلی در هر واحد مسکونی می بایست عایق بندی صوتی شوند . 

درزبندی مناسب و دقیق در محل تلاقی سطوح و ساختار ها با یکدیگر رعایت گردد . 

امتداد یافتن دیوار های جدا کننده تا زیر سقف سازه ای 

۲- ملاحظات مرتبط با دمای محیط 

عایق کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داشتن در فصل تابستان را دارد . 

چه جاهایی باید عایق کاری شوند ؟

  • سقف ها : مصرف انرژی برای سرمایش و گرمایش را ۳۵ درصد تا ۴۵ درصد کاهش می دهد . 

  • دیوار های خارجی : مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان را حدود ۱۵ درصد کاهش می دهد . 

  • کف : مصرف انرژی در زمستان را ۵ درصد کاهش می دهد . 

۳- محافظت در برابر حریق : 

یکی از مهم ترین نیاز های خانه های استاندارد ، تامین ایمنی در برابر آتش می باشد . محافظت از ساختمان ها در برابر آتش سوزی از ابعاد ایمنی جانی ، مالی و منابع ملی از ضروری ترین نیاز ها و الزامات در طرح و اجرای ساختمان هاست . برای تامین ایمنی و مقاوم سازی ساختمان ها در برابر آتش لازم است از مصالح مناسب در سازه و نازک کاری ساختمان استفاده شود . 

بنابراین طراح باید از مشخصات مصالح و سیستم های ساختمانی در برابر آتش مطلع باشد و انتخاب مناسب را متناسب با مشخصات ساختمان انجام دهد . هم چنین مقاومت سازه و عناصر ساختمانی در برابر آتش باید مطابق با مقررات ساختمانی تامین می شود . برای این هدف در بسیاری از موارد نیاز است تا از پوشش های محافظت کننده برای مقاوم سازی اجزای ساختمان در برابر آتش استفاده شود . 

۴- پوشش کاری نهایی 

انتخاب مصالح پوششی برای هریک از فضا ها به عوامل زیادی بستگی دارد . استفاده ای که از این پوشش بعمل خواهد آمد ، جنس زیر سازی کف ، دیوار، سقف و نحوه نوع استفاده و بهره برداری از فضا از جمله این عوامل هستند . پوشش نهایی کف که روی زیرسازی انجام می شود” کف پوش ” ، آخرین پوشش بدنه داخلی ساختمان” دیوار پوش ”  و پوشش نهایی زیر سقف ” سقف پوش ” نامیده می شود . 

 

 

۵- ایمنی در برابر زلزله 

در عرف مهندسی خانه استاندارد در برابر زلزله ، صرفا تحلیل و طراحی سازه مورد توجه قرار می گیرد . این در حالی است که اجزای غیر سازه ای ( نظیر دیوار های جداگیر و میانقاب) نیز باید در مقابل زلزله مقاوم باشند . بعلاوه ، اثرات اجزای غیر سازه ای  ( به ویژه سختی پرکننده های میانقابی ) بر رفتار لرزه ای سازه نیز باید در نظر گرفته شود . 

سبک سازی 

تمام عناصری که به کف ، سقف و اسکلت ساختمان متصل است و یا روی آن قرار گرفته است نیز باید در برابر زلزله مقاوم شوند و از آسیب پذیری آنها جلوگیری شود . 

 

شکل پذیری 

در ساختمان های با اهمیت زیاد و ساختمان های بلند تر از هشت طبقه در صورتی که دیوار های جداکننده داخلی و یا دیوار های نما جزو سیستم سازه ای باربر جانبی نباشند .  باید به طریقی به سازه متصل شوند که محدودیتی در حرکت سازه در امتداد صفحه دیوار ایجاد نمایند . اتصالات این دیوار به سازه باید توانایی انتقال نیروی زلزله ایجاد شده بر اثر جرم دیوار را به سازه دارا باشد . این قبیل دیوار ها بهتر است از جنس سبک و انعطاف پذیر انتخاب شوند . 

 

۱۳۹۹-۵-۲۷ ۱۱:۱۵:۵۴ +۰۴:۳۰ آکادمی, مقالات|